Virksomheten Flos ble grunnlagt i 1962, samme år som firmaet startet produksjon av en rekke lamper som ble noen av klassikerne i italiensk industridesign. Grunnet deres tidløse design og tekniske fortrinn produseres disse lampene fortsatt den dag i dag. Lampene, designet av Achille og Piergiacamo Castiglioni, heter Arco, Splügen Brau, Toio og Taccia.
Firmaets røtter går helt tilbake til slutten av femtitallet da en importør av cocoon ved navn Arturo Eisenkeil fra Merano hadde funnet på en ny overflatebehandling på sprayboks, og lette etter bruksområder for oppfinnelsen. Han gikk sammen med Dino Gavina og Cesare Cassina og en lampeproduksjon ble iverksatt. Dette ble også begynnelsen på et langvarig samarbeid med brødrene Castiglioni og Tobia Scarpa. De første Cocoon-lampene som ble fremstilt var: Viscontea, Taraxacum og Gatto av brødrene Castiglioni, samt Fantasma av Scarpa. I 1964 flyttet Flos fra Merano til Brescia provinsen, først til Nave og senere til den nåværende plasseringen i Bovezzo. I 1965 ble Sergio Gandini direktør/eier av firmaet. Det som skiller Flos vesentlig fra andre lampeprodusenter er for det første kvaliteten mht. både materiale og design, likesom den spesielle markedsføringen (kommunikasjon/image, grafikk, utstillinger og showroom). Som et eksempel kan det nevnes den første katalogen som var signert av Max Huber, logo designet av Pino Tovaglia og i 1968 ble butikken i den fasjonable Corso Monforte i Milano innredet av brødrene Castiglioni. For tiden er fotografen Jean Baptiste Mondino og designerenFerruccio Laviani (står for alle Flos innredninger av bl.a. butikker og utstillinger) tilknyttet Flos.

I 1974 ble FLOS eier av Arteluce, grunnlagt av Gino Sarfatti, ett av nøkkelfirmaene i den italienske lampeproduksjonen. Gino Sarfatti var både fabrikant og designer og flere av hans modeller var naturligvis med i produktprogrammet.

I årenes løp har flere prominente italienske og internasjonale navn designet for FLOS og Arteluce: Mario Bellini, som designet Chiara (1969), Perry King og Santiago Miranda, Matteo Thun, Rodolfo Dordoni, Stephan Copeland, Mark Newsom, som designet Helice gulvlampe i aluminium (1992) og Marc Sadler, som designet vegglampen Drop i gummi som fikk Compasso d'Oro premiering i 1994. Samme år fikk Flos prisen for firmaets initiativer.

Hva angår lampedesign, har det eksklusive samarbeidet med brødrene Castiglioni, Afra og Tobia Scarpa, som har designet Foglio (1966), Biagio (1968) samt Butterfly (1985), gjort det mulig for firmaet gjennom årene å utarbeide kataloger som alltid inneholder de nyeste tekniske finesser og designdetaljer. Mange av de utallige lampene designet til Flos først av Achille Castiglioni alene, er uten tvil blant noen av de mest kjente og suksessrike produkter innefor industridesign.

Lampedesignet har vunnet et utall av premier og historiske annerkjennelser og flere lamper fremvises på de viktigste utstillinger og designmuseer over hele verden. som nevneverdige eksempler innen for de siste 40 årene, er den revolusjonerende Parentesi (1970) designet av

Achille Castiglioni og Pio Manzú, en wire som strekker seg fra gulv til tak og som fikk premien Compasso d'Oro i 1979, Brera (1992), Fucsia (1996) og senest Diabolo (1998).

I 1988 begynte FLOS produksjonen av den første Philippe Starck lampen, Ara. Dette ble begynnelsen på et viktig samarbeid, som varer den dag i dag. Lampen ble siden fulgt opp av bl.a. den lille fargerike Miss Sissi (1991) i plast, som ble en stor kommersiell suksess, Rosy Angelis (1994), Romeo Moon- (1996) og Archimoon seriene (1998). I de siste 10 årene har verkene av de meget ulike designmestrene Achille Castiglioni og Philippe Starck blitt fulgt opp av en rekke produkter av andre designere, som har reflektert Flos ønske om å bevare lampenes kvalitet og design i takt med tiden.

I 1998 produserte Flos Glo-Ball serien designet av Jasper Morrison -< kjennetegnet er en stor opal mandarinformet glasskuppel som benyttes som pendel, gulvlampe, bordlampe mm. Mayday og Boxer av Konstantin Grcic, allsidige og multifunksjonelle lamper, redesignet med nåtidige materialer og linjer - og endelig Lastrapendelen av Antonio Citterio, som er en kombinasjon av avansert lysteknologi, kjeramiske kretsløp og med individuell justering av lyset. De små "o palkoppene" er montert på en imponerende krystallplate. En typisk plassering for denne type lampe vil være over et spisebord eller møtebord. Lampeproduksjonen hos Flos er preget av forskjellige designtrender, kombinert med høyteknologi, effektiv produksjon, salg og markedsføring.

Se noen av våre produkter fra Flos


Link til hjemmeside: http://www.flos.com/